Adevărul despre pâine

Group of different breadPâinea este alimentul de bază al românilor. Înainte de 1989, consumul mediu de pâine în țara noastră era de 130 kg./anual/pers., în 2011 era de 97 kg., iar în 2012 a ajuns la 200 kg., astfel, România fiind țara cu cel mai mare consum de pâine din U.E. Ca o comparație, britanicii consumă 14 kg./anual/pers, iar media europeană este de 61,5 kg./anual/pers.

De ce este România fruntașă în acest clasament?

Simplu, din cauza sărăciei, mulți oameni nu își permit să mănânce sănătos și diversificat și mănâncă foarte multă pâine. Dar nu doar sărăcia este de vină, ci și dezinformarea provenită din partea autorităților (care doresc dezvoltarea acestei industrii cu orice preț) venită pe fondul lipsei de educație (mai ales nutrițională) a românilor.

Istorie

Dacă ai copilărit la țară, cu siguranță îți aduci aminte de pâinea coaptă de bunica ta, care mirosea superb, avea un gust extraordinar și era foarte sățioasă. Acea pâine era cu adevărat naturală. Ingredientele folosite erau: făină de grâu/secară integrală, naturală (cerealele nu erau stropite, ca acum), maia, apă, sare și multă dragoste. Da, dragostea era un ingredient fără de care nu se putea fabrica pâinea, deoarece maiaua  trebuie „hrănită” foarte des și are nevoie de timp pentru a crește (de la 3-5 zile până la 1-2 săptămâni).

Treptat, maiaua a fost înlocuită de drojdie, care, de asemenea, era crescută natural. Ingredientele folosite erau: faină, apă, drojdie, sare, zahăr, ulei. În timp, drojdia nu a mai fost crescută natural, ci pe pat de azot, astfel, pâinea devenind tot mai greu de digerat de sistemul nostru digestiv.

Astăzi, sunt folosite ingrediente precum: făină de grâu ultra-rafinată (grâul este stropit în exces), făină de soia (99% din soia este modificată genetic), grăsimi hidrogenate, zahăr rafinat, „E-uri” (acidifianți, corectori de aciditate, emulgatori, conservanți,  coloranți, arome „naturale”), amidon modificat, amilaze (care umflă pâinea), și multe altele.

Din păcate, foarte puțină lume are, acum, timp și chef să facă o pâine naturală. Acest lucru este speculat de către marile firme de panificație, care produc pâine într-un ritm alert, eliminând ingredientele naturale și adăugând, în schimb, chimicale care distrug sănătatea consumatorilor.

Pâinea albă

De ce este franzela atât de albă? Deoarece făina de grâu este ultra-rafinată, astfel, extrăgându-se din grâu toate substanțele nutritive, inclusiv fibrele. Mai mult, are un indice glicemic foarte ridicat. Această pâine îngreunează tranzitul intestinal, din cauza lipsei fibrelor, acest lucru constituind principala cauză a apariției cancerului de colon. Datorită cantității mari de glucide, poate provoca diabetul de tip 2. Franzela nu este ambalată, deci nu este protejată de bacterii (este atinsă de foarte multe persoane în timpul transportării, comercializării, etc.), dar nici nu putem afla ingredientele și valorile ei nutriționale. Pâinea albă este cel mai nociv tip de pâine și nu ar trebui consumată de către om.

„Azi e o certitudine științifică faptul că pâinea albă e unul dintre alimentele cele mai dezechilibrate din punct de vedere nutrițional. Ea conține o cantitate foarte mare de amidon, foarte susceptibil de a crește glicemia. Obezitatea este cea mai răspândită boală de nutriție și crește riscul de apariție al tuturor bolilor de civilizație modernă: diabetului de tip 2, anumite forme de cancer. O parte din glucide se depun sub forma colesterolului rău pe artere”, a declarat la România TV Gheorghe Mencinicopschi, medic nutriționist.

Pâinea neagră

De asemenea, pâinea neagră (sau orice alt tip de pâine) fără ambalaj nu ar trebui consumată, decât dacă este procurată direct de la brutărie și acolo poți afla ingredientele pe care le conține. De obicei, pâinea neagră este exact ca și cea albă, numai că are coloranți care induc în eroare cumpărătorii, aceștia crezând că este fabricată din făină integrală. Acești coloranți provoacă, cancerul la rinichi.

Pâinea ambalată (pâine de casă, țărănească tradițională, naturală, etc.)

Aceasta are un avantaj: ambalajul. Acesta asigură igiena pâinii și ne prezintă ingredientele și valorile nutriționale ale acesteia. Din păcate, și pâinea ambalată conține foarte multe chimicale.

Pâinea integrală (ambalată)

Această pâine constituie cel mai bun tip de pâine din comerț. Este sățioasă, datorită cerealelor integrale și mult mai sănătoasă. În orice caz, trebuie studiat ambalajul, foarte atent, pentru a te feri de chimicale.

Cum alegi pâinea cea mai sănătoasă?

  • Alege doar pâine integrală și bogată în fibre
  • Alege doar pâine ambalată, în cazul în care o achiziționezi din magazin
  • Verifică foarte atent ingredientele de pe ambalaj și termenul de valabilitate
  • Nu crede expresiile de genul: „Fără e-uri, fără conservanți”
  • Nu alege pâinea după culoare
  • Miezul trebuie să fie elastic și umed
  • Coaja trebuie să fie lucioasă și nearsă

Câtă pâine trebuie să consumăm zilnic?

„Dacă nu depunem efort fizic susținut, nu trebuie să consumăm mai mult de 200 gr. de pâine/zi şi chiar 100 gr., în cazul persoanelor sedentare. De asemenea, copiilor nu trebuie să li se dea pâine înainte de a testa toleranța lor la gluten. Acest lucru e valabil și pentru persoanele trecute de 50 de ani. E bine de știut că aprox. 4% din populație manifestă intoleranță la gluten”, afirmă prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi pe site-ul adevarul.ro.

Recomandarea noastră este să îți faci acasă propria pâine, cât de des poți!

Vezi rețeta: Pâine de casă cu maia

În 2011, consumul de pâine era de 97 kg/pers./anual, în 2012, de 200 kg.

Pin It
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

De asemenea, ai putea dori...

0 comments