Detoxifierea: modă sau necesitate?

detoxifiere-moda-necesitateDetoxifierea sau cura de detoxifiere a devenit ceva la modă: citim despre kituri de detoxifiere, poțiuni și pilule magice, despre regimuri cu salate sau piureuri de fructe. Și din păcate, nu sunt puțini cei care țin aceste cure de detoxifiere la întâmplare, după articole citite pe internet, în funcție de sfaturile date de diverse vedete prin reviste sau din auzite de la prietene care, mai mult, au și slăbit miraculos!

Însă, atenție! – aceste cure fanteziste de 5-10 zile pot să vă dea organismul peste cap!

Detoxifierea nu este o „curățenie generală” pe care o facem o dată sau de 2 ori pe an; grija pentru stimularea detoxifierii trebuie să existe pe tot parcursul anului, nu numai primăvara sau iarna!

De ce sa țin o cură de detoxifiere?

Este adevărat ca acum sute de ani, mediul natural nu era poluat, omul nu era asaltat de o multitudine de substanțe periculoase pentru sănătate, iar organismul nu avea nevoie să fie detoxifiat cu program. Însă, în contextul vieții moderne, mecanismele de detoxifiere sunt depășite. Orice ar face, omul contemporan se simte obosit, vlăguit de energie, se trezește greu dimineața, are stări depresive, este anxios, nervos, îi lipsește puterea de concentrare – cu toate că, cel puțin aparent, se hrănește și se odihnește suficient.

Știați că?

Substanțele toxice provenite din mediul înconjurător (îngrășăminte chimice, pesticide, hormoni și antibiotice de sinteză folosite în industria agro-alimentară) contaminează alimentele?

Alimentul este transportorul substanțelor xenobiotice, adică substanțe străine corpului omenesc; cu alte cuvinte, toate aceste noxe ajung invariabil în farfuria noastră și apoi în corp. Sunt studii care arată foarte sugestiv că, prin intermediul alimentelor, pătrund în corpul nostru cam un milion de molecule carcinogene. Circa o mie de astfel de molecule toxice ajung în organism prin inhalare, iar transcutanat (prin cosmetice și detergenți), aproximativ o sută.

Din păcate, pe lângă xenobiotice regăsim în hrana de zi cu zi și aditivii alimentari (E-urile, în număr de aproximativ 350, admise de UE la momentul actual), care nu sunt considerați toxici, fiind incluși “cu voia noastră” în alimentație.

Bun! Și noi ce mâncăm și ce bem ca să susținem detoxifierea organismului?

Creșterea aportului de fibre naturale este cea mai bună metodă de detoxifiere și curățire intestinală. Putem opta pentru suplimente alimentare (pe baza de in, psyllium, fibre de ovăz si fitosteroli), sau putem consuma următoarele alimente care sunt surse excelente de fibre alimentare naturale: cereale de mic dejun integrale, nucă de cocos uscată, drojdii alimentare, fasole albă uscată, cafea măcinată, smochine uscate, prune uscate, făină de secara, migdale dulci (bogate în vitamina E, magneziu și mangan), linte (conține fibre solubile și insolubile care stabilizează nivelul glicemiei), susan, semințe, făină integrală de grâu, nuci de Brazilia, curmale uscate, fasole albă gătită, zmeură, mure, fulgi de ovăz, stafide, mazăre gătită, alune de pădure, pătrunjel crud, nuci.

În timpul iernii, putem opta pentru alimente cu frunze verzi, precum: napi, broccoli, varza – sunt bogate în vitaminele A, C, E si B și conțin multe minerale precum magneziu și mangan. Conopida conține substanțe care activează niște enzime detoxifiante, antioxidanți, nutrienți și sulf, care stimulează capacitatea de detoxifiere a organismului. Usturoiul are de asemenea un conținut ridicat de sulf, având de asemenea și efect antiinflamator, antioxidant, antibacterian, antiviral. Sfecla roșie este o sursă excelentă de fitonutrienți, conține antioxidanți și are proprietăți antiinflamatorii și detoxifiante.

Plantele cu efect laxativ și purgativ pot fi folosite ca metode de stimulare a detoxifierii și curățirii intestinale, însă nu pe termen lung. În această categorie intră: crușinul, senna, aloe, reventul. Folosite pe termen lung ca metode de detoxifiere acestea pot obosi intestinul, pot irita mucoasa intestinală, pot elimina flora intestinală și, de asemenea, provoacă dependență.

Plantele cu proprietăți coleretice (care stimulează secreția biliară) și colagoge (stimulează evacuarea bilei în intestin) îmbunătățesc drenajul hepatic și biliar și favorizează buna detoxifiere a organismului. Anghinarea, armurariul, ridichea neagră, păpădia, rozmarinul, cicoarea sălbatică, curcuma, trifoiul de balta sunt cateva plante care asigură o detoxifiere corespunzătoare a ficatului.

Apa (plată, oligominerală) băuta în cantitate mare (aprox. 2,5 l/zi) obligă rinichii să lucreze și în același timp asigură o bună detoxifiere a organismului.

Atenție! Diureticele chimice disponibile în farmacii elimină și unele minerale (ex: potasiul) din organism. De aceea, o cură de detoxifiere cu ajutorul plantelor este mai eficientă și mai sigură decât o detoxifiere cu ajutorul diureticelor chimice.

Pentru detoxifierea căilor respiratorii putem include în alimentația noastră plante cu proprietăți expectorante, fluidifiante, cum ar fi: eucaliptul, oregano, ponul, pătlagina, cimbrul, cimbrișorul. Acestea se administreazp sub formp de ceaiuri sau suplimente alimentare (atenție la proveniență).

Sursa: DoctorMenci

Pin It
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

De asemenea, ai putea dori...

0 comments