Nevoia de dulce

De ce simţim nevoia să mâncăm dulciuri?Printre produsele de sinteză extrem de folosite se numără înlocuitorii de zahăr, “îndulcitorii sintetici”, pe care foarte mulţi îi folosesc crezând că astfel vor reuşi să slăbească. Pentru a studia acţiunea acestor îndulcitori şi pentru a ne edifica asupra dezavantajelor utilizării lor, să începem prin a vedea ce se întâmplă în organism atunci când mâncăm zahăr.

Consumul de zahăr este cunoscut pentru efectele sale în plan psihic. Asta înseamnă că zahărul nu se limitează la a livra trupului aşa-numitele calorii goale, ci că oferă în plus o satisfacţie deosebită. Zahărul este liniştitor, motiv pentru care mulţi părinţi le dau copiilor şi sugarilor băuturi îndulcite cu zahăr. Tot el îmbunătăţeşte somnul, face mai uşor de suportat durerile, creează bună dispoziţie.

Pentru a afla cum se întâmplă toate acestea, trebuie să studiem un neurotransmiţător numit serotonină. Neurotransmiţătorii sunt substanţe care se găsesc în sinapsa interneuronală şi care au rolul de a transfera informaţii. Serotonina, de pildă, influenţează ritmul de somn-veghe, comportamentul sexual, agresivitatea, impulsivitatea, capacitatea de a gândi, pulsiunile sinucigase, pofta de mâncare, frica… într-un cuvânt viaţa afectivă.

Serotonina se formează în creier din aminoacidul triptofan, acesta trecând mai uşor prin bariera dintre sânge şi creier, în condiţiile unei concentraţii crescute de glucoză. Deci, dacă am mâncat zahăr, acesta stimulează secreţia de insulină care controlează cantitatea de glucoză din sânge.

Depresivii suferă de o lipsă de serotonină. Din acest motiv, toate drogurile psihotrope încearcă să influenţeze metabolismul serotoninei. Dar mai simplu şi mai eficient este consumul de zahăr; el se recomandă, de exemplu, în aşa-numita depresie de iarnă (o consecinţă a scăderii luminii solare). Poate că şi din acest motiv se pun dintotdeauna atâtea dulciuri sub Pomul de Crăciun.

Zahărul ridică nivelul de serotonină, radiaţiile solare îi stimulează sinteza. Şi mişcarea, efortul fizic o favorizează; de aceea oamenii deosebit de activi sau cei care fac munci grele nu ajung cu una cu două la foamea de dulce.

Acum, că aţi văzut ce rol important are zahărul, realizaţi că nu se mănâncă atât de mult zahăr degeaba? Afirmăm acest lucru ţinând totuşi seama de evidentele dezavantaje: carii, supragreutate, lipsa unor vitamine.

Industria alimentară ne oferă ca alternativă înlocuitorii sintetici ai zahărului. După studiile efectuate, se consideră că în toată lumea se cumpără anual astfel de înlocuitori în valoare de două miliarde de dolari! Dar aceste chimicale au lipsuri mari. Ele au o acţiune îndulcitoare puternică sau chiar foarte puternică, darn u intervin în metabolism. Ele nu eliberează energie.

Partea cu adevărat proastă este că organismul este atenţionat prin receptorii gustativi de iminenţa ingerării unui aliment dulce, iar corpul se pregăteşte şi descarcă insulină. Dar cum acesta nu găseşte zahăr nici în intestine, nici în sânge, cantitatea de glucoză din sânge scade drastic, uneori până la hipoglicemia ce se poate manifesta cu ameţeli, stare de leşin, transpiraţii reci. Ca urmare, simţiţi nevoia să mâncaţi ceva, în special dulce.

Astfel apare dependenţa de dulce, prin intenţia de a evita zahărul. Sperăm că vă este clar acum de ce aceşti îndulcitori nu sunt eficienţi în curele de slăbire. În aceeaşi ordine de idei, s-a dovedit de decenii că zaharina şi ciclamatul (cei mai cunoscuţi îndulcitori) sunt cancerigeni.

Dacă vreţi să vă potoliţi nevoia de dulce, cea mai bună opţiune sunt fructele proaspete, bine coapte. Aveţi grijă doar să nu fie exagerat de dulci şi să conţină cât mai multă apă, fiindcă apa din fructe este perfect alcătuită informaţional pentru a vă sprijini detoxifierea. Fructele uscate, cum ar fi curmalele sau smochinele, sunt desigur bune pentru a vă satisface nevoia de dulce, dar ar fi mult mai uşor de suportat de către organism, dacă le-aţi lăsat câteva ore să se rehidrateze.

Fructele conţin, pe lângă fructoza şi glucoza care se asimilează foarte repede, şi cantităţi înseminate de oligoelemente, minerale, vitamine şi enzime. Merită consemnat aici faptul că strugurii potolesc cel mai rapid nevoia de dulce, fiindcă ei conţin exclusiv fructoză, iar aceasta este cel mai simplu dintre zaharuri şi se absoarbe cel mai repede.

Pin It
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

De asemenea, ai putea dori...

0 comments