Pro micul dejun

mic-dejun-oua„Luați mesele regulat și nu săriți peste micul dejun.”

Ați auzit această frază de nenumărate ori și este normal să vă întrebați: De ce?

În timpul zilei, metabolismul nostru este ocupat cu arderea caloriilor (catabolism), iar noaptea cu acumularea acestora (anabolism), iar această funcționare a organismului în funcție de timp e cunoscută sub denumirea de bioritm. Bioritmul nostru este circadian (24 de ore), sincronizarea lui făcându-se după alternanța zi/noapte. Perturbarea acestui bioritm circadian zilnic printr-un program de luare a meselor haotic – săritul peste micul dejun, cina prea copioasă și la ore târzii etc. – degenerează invariabil într-o multitudine de patologii, de la unele tranzitorii (cum ar fi digestia proastă), la afecțiuni digestive, cardio-vasculare, îmbătrânire precoce etc. Hrănirea în contra-timp cauzează somn agitat, trezire greoaie, senzații de oboseală, luare în greutate, supraponderabilitate, obezitate.

Despre micul dejun

Micul dejun se ia cam la 1-3 ore de la trezire. În decursul zilei organismul utilizează mai întâi alimentele consumate la micul dejun și apoi pe cele consumate la prânz. Dimineața ar trebui să consumăm circa o treime din hrana zilnică, iar meniul ar trebui să conțină (atenție la asocierile corecte): grăsimi (unt, brânzeturi, ouă), proteine (carne roșie, ouă), glucide lente (pâine integrală, orez integral, cartofi fierți). Grăsimile sunt arse fără a avea un efect puternic de îngrășare, iar proteinele vor fi metabolizate eficient. În situații speciale, micul dejun poate fi chiar și singura masă din zi, dacă aportul de nutrienți este echilibrat și suficient cantitativ.

Știați că…?

Alimentele pot fi împărțite în diurne și nocturne? De aceea, vom acorda atenție momentului în care consumăm alimentele, deoarece la anumite ore acestea pot deveni indigeste. De exemplu, dimineața oul are virtuți nutriționale deosebite (ouăle fierte în coajă, moi, sunt cele mai sănătoase; dacă oul este fiert tare devine indigest), însă la prânz devine aliment obișnuit, iar seara este indigest. La fel și portocalele, roșiile, morcovii, mazărea, fasolea, carnea, afinele, căpșunile. Alimente nocturne sunt considerate: andivele, conopida, varza, țelina, ridichile, cartofii, peștele, moluștele, perele, bananele, nucile, migdalele.

O combinație des întâlnită la micul dejun este cea de lapte cu cereale, care însă este indigestă și trebuie evitată (laptele este greu de asociat cu alte alimente). Cerealele pe care trebuie să le alegem sunt cele integrale, aflate în forma lor naturală și fără zahăr adăugat, sau alte topping-uri.

Nu se bea apă imediat, înaintea, în timpul sau după masă, pentru a nu dilua sucurile digestive și a nu perturba digestia.

Luarea corectă a micului dejun poate avea efecte benefice pentru menținerea greutății  normale și a valorilor fiziologice ale colesterolului sanguin. Dacă nu luați micul dejun vă expuneți riscului de a deveni obez.

Luarea meselor la timpul potrivit, cu abținerea de la servirea mesei cu 2-3 ore înainte de culcare și practicarea de activitate fizică moderată, potențează și mai mult efectele dătătoare de sănătate ale hranei.

Dumneavoastră ce serviți la micul dejun?

Sursa: DoctorMenci

Pin It
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

De asemenea, ai putea dori...

0 comments