Este programul de antrenament Heavy Duty potrivit pentru tine?

antrenament-heavy-duty-potrivitAm ajuns la sală cu câteva minute mai devreme decât programasem să mă întâlnesc cu un client. Mă aștepta deja la barul sălii. În fața lui, pe marginea mesei, erau două cărți scrise de Mike Mentzer.

Fost Mr. Universe, Mike Mentzer a devenit culturist profesionist în anul 1978 și s-a retras doi ani mai târziu, după participarea la Mr. Olympia 1980, când Arnold a câștigat controversatul său ultim titlu, iar el era favorit. Așa de supărat și de nervos a fost Mike după, încât ani de zile a stat retras în casă. Apoi s-a făcut cunoscut prin scrierile sale.

Mike Mentzer este cel mai binecunoscut datorită faptului că a fost creatorul sistemului de antrenament Heavy Duty, antrenament de intensitate maximă, câte o serie pe exercițiu, volum redus. Sistemul lui era total opus celui standard, clasic, urmat de toți campionii din vremea lui cât și de cei de azi. Unii l-au considerat nebun sau eretic, în timp ce alții l-au văzut ca pe un geniu și vizionar. După zâmbetul și încrederea pe care o afișa clientul meu, mi-am dat seama că face parte din ultima categorie.

– Am găsit aceste cărți în biblioteca lui taică-meu și le-am citit pe amândouă în trei zile, mi-a spus.

– Lasă-mă să ghicesc: vrei să încerci sistemul Heavy Duty, am spus și clientul se uita la mine ca și când, în mod magic, îi citisem gândurile.

– Da, ce zici? Adică, vreau să spun că, după această teorie, am fost supraantrenat tot timpul și nu m-am recuperat cum trebuie… I-am făcut semn să se oprească.

– Știu de acest sistem, l-am încercat acum mulți ani, când eram mai tânăr. Deși pare să meargă pentru unii, nu am fost impresionat, am spus.

– Da, dar pentru cei care pun greu mușchi…

– Crede-mă, ești departe de a fi în această situație, l-am oprit din nou. Și în ceea ce privește supraantrenamentul, John Parrillo a spus acum câțiva ani că nu există așa ceva, doar alimentație proastă și recuperare prea puțină. Mentzer a fost un gânditor, nu există dubii, dar logica sa a fost viciată în anumite privințe.

– Cum ar fi?

– De exemplu, el spunea că suntem toți identici din punct de vedere fiziologic. Dacă nu am fi, atunci medicina nu ar lucra la fel pentru toți. Dar nu e așa! Oamenii reacționează diferit la medicamente și substanțe și de aceea industria farmaceutică face așa de mult profit cu un număr imens de produse diferite. Mentzer susținea că toți avem cam aceeași toleranță la efort fizic și de aceea e nevoie doar de un stimul puternic și scurt, lăsând mai mult timp pentru recuperare. Pentru unii, ectomorfii extremi, și aceștia sunt foarte puțini, care au o toleranță mică la efort, această strategie este bună. Pentru restul, pur și simplu nu merge, nu există suficient stimul pentru declanșarea creșterii. Mulți dintre cunoscuți au încercat sistemul Heavy Duty dar, în afară că au devenit puțin mai puternici, nimic nu s-a întâmplat.

– Da?

– Da. Mușchii au nevoie de un anumit volum de antrenament pentru a putea crește. Pomparea este de asemenea importantă. Combinația cu stretchingul este altă cheie pentru creștere. Mentzer nu a dat credit pompării, spunând că nu este bună la nimic.

– Dar dacă fac Heavy Duty, dar cu mai multe serii pe exercițiu?

– Nu e cazul. Alt aspect al acestui sistem, care nu are niciun sens, este să faci doar un singur exercițiu pe grupă musculară. Mușchii au nevoie să fie lucrați din mai multe unghiuri, pentru dezvoltarea maximă. Pentru spate trebuie să faci exerciții de tracțiuni și de ramat. Nu merge doar un singur exercițiu pentru toată grupa. Fiecare exercițiu lucrează o anumită parte a mușchiului. Unde mai pui și varietatea de prize la mâini sau poziționări diferite la tălpile picioarelor, toate ducând la diferiți stimuli. Chiar și Dorian Yates, de 6 ori Mr. Olympia, a modificat sistemul Heavy Duty prin includerea mai multor exerciții pentru fiecare grupă musculară. Unii au încercat să descrie antrenamentul lui intens din Blood and Guts ca fiind Heavy Duty, care nu e așa.

– Și ce să fac atunci, să dau cărțile la anticariat?

– Nu chiar. Le poți păstra pentru inspirația pozelor. Mike era masiv și foarte puternic.

După această discuție, ne-am antrenat umerii lovindu-i cu împins la aparat, fluturări laterale cu gantere și la cabluri, ramat vertical și fluturări din aplecat. Am făcut în total 16 serii. Umerii noștri erau umflați ca niște baloane. După aceea am trecut la tricepși.

Felul cum ne-am antrenat ar însemna supraantrenament sigur pentru adevărații discipoli ai sistemului Heavy Duty, iar clientul meu ar trebui să scadă în masă și forță. Dar crește văzând cu ochii, lună după lună.

Sursa: Revista Culturism & Fitness – Alexandru Bolborici

Pin It
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

De asemenea, ai putea dori...

0 comments