Sfaturi la cumpărături: fără margarină!

margarinaSunt destul de multe persoane care consumă margarină în perioadele de post sau părinți care pregătesc copiilor sandvișuri cu margarină. De ce? Pentru că e mai ieftină decât untul, pentru că o găsim disponibilă de cumpărat în cantități mai mari decât untul, pentru că vedem reclame la televizor unde ni se prezintă margarina ca un aliment sănătos, plin de vitamine, pe care îl consumă copiii campionilor mondiali.

Ce scrie pe „cartea de identitate” a margarinei?

Pe eticheta margarinei scrie „100% vegetal”. Dar ingredientele, ața cum sunt înșirate pe etichetă, indică mai degrabă un produs 100% artificial. Ingredientele pe care le citim în general pe eticheta margarinelor din comerț sunt: apă (75%), uleiuri vegetale rafinate și uleiuri vegetale hidrogenate în proporții nespecificate, emulgator E 471 – mono gliceride ale acizilor grași, conservanți E 202 – sorbat de potasiu (uneori poate provoca alergii), acidifiant E330 – acid citric, arome nedefinite, coloranți E 100 – curcumină (provoacă alergii), E 160b – anatto (neevaluat științific în totalitate). Conține, de asemenea, vitamine liposolubile A, E, D și hidrosolubile B1, B2, B6, B12, B9 în dozele zilnice recomandate la 100 gr. de produs. Nu se specifică, însă, dacă vitaminele sunt naturale sau de sinteză, existând o diferență mare de biodisponibilitate între acestea.

Traducerea etichetei

Grăsimile hidrogenate și parțial hidrogenate sunt periculoase pentru sănătate: pe de o parte, pentru că ele devin saturate, iar pe de altă parte, deoarece în procesul industrial de hidrogenare pe catalizator de nichel se generează acizi grași trans artificiali. Atât grăsimile saturate, cât mai ales acizii grași trans artificiali sunt cauza apariției aterosclerozei, a maladiilor cardiovasculare, a accidentului vascular cerebral. Tocmai de aceea, consumul acizilor grași trans artificiali a fost limitat în SUA și în unele țări ale UE, recomandându-se totodată procesatorilor de alimente să evite folosirea lor și să le înlocuiască cu alte surse de grăsime.

Margarinele au fost gândite și apoi industrializate în perioadele de lipsă (război, recesiune) a grăsimilor animale tartinabile gen unt pentru înlocuirea acestora, nebănuindu-se însă efectele dăunătoare dovedite astăzi.

Margarina este, practic, un aliment artificial și nu este indicată adolescenților, bolnavilor cronici și cu sindrom inflamatoriu sistemic. Nu va fi consumată de copii, persoane cu boli cardiovasculare, cu boli neurodegenerative (maladia Alzheimer, Parkinson), cu diabet, dislipidemie, pre- și postinfarct sau pre- și postaccident vascular cerebral.

Este de preferat să cumpărăm în loc de margarină unt, care e o grăsime animală valoroasă. Se găsește și unt ecologic și ar fi bine să evitați untul cu adaosuri de sare.

Sursa: DoctorMenci

Pin It
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

De asemenea, ai putea dori...

0 comments